Fortsatt semester.

Det har nästan bara varit lata dagar här i stugan i två veckor sedan Ungern.
Vi har målat verandan vid sjön annars har vi bara slappat
Vi har haft besök från Motala också.  Det var jättekul :)

Bilderna får tala sitt eget språk.
Ungefär så här rullar dagarna på.
Har ingen större lust att precisera mig mer än så här just nu. Det är för varmt för att kunna tänka.
Imorgon har vi släktträff här i stugan. Eller syskonträff rättare sagt. Min och mina syskons familjer plus mam o pap det blir i runda slängar 30 pers och några hundar.
På måndag börjar jobbet igen.
Hej

Ungern del tre. Balantonsjön.

Vi tog adjö av slottet och for vidare med vår hyandai.
Efter att vi passerat ångeststaden Milsojc , affären som sålde malboro gold (där vi för övrigt besökte ett otalt ggr eftersom vi hade en rökare med oss ) Lidl som sålde vin och sprit , resurangen där vi åt gulasch, fyra rökstopp , Budapest plus tio mil till på den skumpiga ihoplappade asfaltsvägen var vi äntligen framme vi Balantonsjön och hotell Pergola PUST STÅNK OCH STÖN !!!!!!
Vart var ni på semester i sommar? Jo vi var ju i Autopalya Mernökseg för böveln! Eller???
Alltså vi körde förbi några konstiga ortsnamn.
Det var ändå värt mödan ! Vilket ställe!!
Ja hotellet var en lite enkel variant ( som Alléhotellet ungefär..fast lite sämre hehe) men
 det var trevlig personal ( Ungefär som All.....) jajajaaaaa !!!!!
Lite trötta drog vi ner på byn och käkade på ett ställe som vi fick rabatt på genom hotellet .
Jag gick en runda och kollade omgivningarna senare. hittade en trappa som var som en stairway to hell...
Jag traskade ner för stuptrappan gick en bit till över en järnväg och kom fram till en skitfin beach!
Traskade tillbaka över järnvägen fram till stuptrappan som nu var som stairway to heaven och informerade övriga latmaskar att beachen var nära.
På kvällen körde vi ner till Tesco och inhandlade lite ost o div delikatesser.
Kom på Jaana med hennes skumma affärer i landet...men har ännu inte fått veta vad janabadog står för!
Kommer nog aldrig att få veta det heller...

Jaana gjorde sangria till fördrink. Det var riktigt mysigt på terasssen. sen åt vi av delikatesserna och gick till sängs.

Vi hade nu en hel dag kvar att sola o bada på innan hemfärden men först lite frulle.
Aptiten tröt när man tittade på baconet med mer brosk än kött på... undrade om det var tänder i köttbitarna..tur att man inte gillar bacon på morgonen.
Jag som måste börja dagen med en kopp varmt kaffe gick bort och tog en kopp och hällde i mjölk i.
Det var fesljummet!
Gick in till en av dom vitklädda mastodonta bauschka damerna med knutna sjaletter på huvudena i köket och frågade om jag kunde mikra kaffet.
Det fick jag medans hon himlade med ögonen till sin kollega och uppenbarligen tyckte att turista var men än jobbiga. När jag kom för att hämta påtår kom hon genast ut och pekade på en tillbringare med varm mjölk. haha
Dom tinade upp lite när vi lämnade vår disk i köket som vilken väluppfostrad Svensk som helst .

Nu skulle här solas och bada.
Ner till Balantonsjön utan solskydd. Vi hade ju bara en dag att sola o bada på och ska man bli tillräkligt brun kan man ju inte smörja sig med solskydd inte...Helst av allt skulle vi vilja duscha oss med saltvatten och smörja in oss med morotsolja eller nåt för att visa att vi varit utomlands när vi kom hem!!!
Nävars det var en liten överdrift! Det var nog så att ingen tänkte på att ta med sig solskydd och det fick vi lida för senare....!!
Sista kvällen drog vi på stort med en brakmiddag med både efterrätt och god dryck men kom inte upp mer än 500 sek för hela kalaset för alla fyra!

Ja mina vänner. Det var det hela från Hungary.
Rekomenderas verkligen. Man får mycket valuta för pengarna, och om man råkar illa ut kan man alltid ringa efter
Antar att det är räddningtjänsten.

Balantonsjön 200 meter långgrund sandstrand.

Än en gång hälsar de fyra gladas gäng:=

Hejå från mej :)

Ungern del två.

Idag är det söndag och tråkväder!
En perfekt dag för slappa i soffhörnet med en god bok..men jag måste fortsätta med novellen medan minnet är någolunda färskt.
Efter två dagar i Pest kom hyrbilen och vi for iväg på nya äventyr. Rattade mot Lillafrued och Palota slottshotell.
Det var drygt 20 mil dit i skumpig dålig asfalt.
stannade på ett mathak och tryckte in ännu en Ungersk gulasch i fejan.
Dom kan verkligen det där med gulasch!

Vi åkte först genom ångeststaden Milskojc...en typisk grå öststats stad med betonghöghus skitigt och äckligt!
Ett par mil utanför staden blev det mycket annorluda!
Jättefin natur med höga berg och djupa dalar, slottet tornade mystiskt upp sig bakom bergen . Riktigt pampigt
Vi hade ett rum i mitten av tornet höst upp under taket. Utsikten var fenomenal!
På terassen här satt vi på kvällen och åt middag.
Mycket lyxigt för typ 900 sek / natt inkl frukost och kvällsbuffé !!
Dag två i Lillafured tog vi bilen och körde en sneak road upp för berget och ner för berget i fyra mil.
Hittade en liten stad som jag glömt namnet på , kollade läget lite , tog en blaskig soppa och en bärs och åkte tillbaka till slottet.
 Vi hade sett tillräckligt av omgivningarna. Inte så mycket bevänt med denna dag.
Trötta efter bilåka blev det en tidig kväll.
Vi provade badet på slottet innan middagen. det var skithärligt!
Rummet med den röda belysningen var ett sk saltrum. Jag sa till jaana att där inne blev det ju bara stressigt av att sitta o glo..."det är meningen att man ska bli lugn där inne Marie" sa Jaana...aha!!! Inget för Marie Söderberg alias Blixten inte !!!
Dag två tog vi tåget och tuffade iväg en bit mot okänt mål.
 Hållplats Lillafured
 Vi passerade en fiskodlig och jag hann se att det satt folk och åt vid några bord. En tanke började gro direkt i mitt huvud att jag sitter och käkar färsk fisk där  till lunch. Jag drev min vilja igenom och vi tog senare bilen tillbaka dit och mycket riktigt var där en fiskretsurang.

Ett mycket bra val visade det sig!
Vi körde senare ner till ångeststaden Milskojc för att hitta ett termalbad men det var alldeles för mycket folk och för varmt så vi åkte tillbaka till slottet och slappade lite.
Jag hade beställt massage på eftermiddan och traskade ner till realaxcenter i tron på att få en aromamassage av en av dom bastanta babusckadamerna där nere.
Knackade på dörren och möttes av en stilig ung man med en halvmeter långa ögonfransar...
Det känndes inte längre läge med en aromamassage utan jag tog en lite vanligare klassisk variant ;)
den unge mannen var mycket pratsam och trevlig och berättade bland annat att han masserat en svensk kvinnlig polis förra veckan. Han sa även att jag hade starka vadmuskler. Tänkte fråga om vi skulle ha vadslagning men hittade inte orden på engelska...

Uppe vid tågstationen fanns lite affärer och några vattenhål.
Vi stannade till där en av dagarna och satte oss en stund. Jag sa till Stef att han kunde köpa ett glas vitt vin till mig och kom tillbaka med en hel flaska.... va fasen sa jag, ville ju bara ha ett glas ju!! men hon i kassan fattade inte vad han sa och gav en hel flaska. Den kostade bara 28 kronor så det gjorde inget.
Vi delade den förstårs ;)

Det fanns även sådana här vattenkällor med friskt mineralvatten lite var stans med jättegott vatten.
Ja den till vänster var bara en utetoalett vid fiskresturangen

Lite fler fina bilder från slottet.

Det enda som var lite synd med slottet var att det var för modernt inrett på rummen. Jag hade viljat haft lite mer gammal stil på möbler osv. det blev lite konstigt med tanke på den övriga inredningen som var så läcker och pampig.

Här kommer lite av Mats bilder.
Vilse i pannkakan. En återvändsgränd :O
Tågresenärer kontra turistjävlar hahahaha

Jag är en turist. Jag vill ha information. Jag har väntat länge på en känd atraktion!

Hahahaha kolla noga i bakrutan!!

Tre dagar går fort när man har trevligt.
fortsättning på tredje etappen kommer inom kort  eller vid nästa följande dag med regn :)
Hej från de fyra gladas gäng.

Ungern del 1 Budapest

Då har vi kommit hem från en trevlig resa till Ungern.
Budapest är ju som sagt uppdelat mellan Donau. Buda på ena sidan och Pest i andra sidan.
Vi bodde på Mariott hotell på Pestsidan.
Värsta lyxlägenheten för en billig peng.

Det var typ två mil från sängen till toan...det lät swick shwack swick swack i ultrarapid när Stef trippade på heltäckningsmattan till toan på morgonen och jag undrade om han var framme nån gång!!

Trötta och hungriga efter tåg samt flygresa gick vi ut på första bästa mathak och tog en supergod gulashsoppa och en bärs.
Vi ville ha en limoncello till kaffet men kyparen föreslog en Palinka som  är nån nationaldryck.
Den smakade rävpiss och okolad hembränt !! Äckligaste jag druckit!! Bläk :(
Fast bärsen smakade finfint :)
Senare tog vi en båttur på Donau. Biljetten gällde även nästa dag så vi tog en tur åt andra hållet också.
Jag var förvånad hur vacker stad Budapest är! Överallt vi såg var det så himla fina och gamla byggnader.
De var även smällhett och ganska jobbigt att vistas i en storstad i 35 graders värme så jag lyckades övertala Jaana att vi skulle köpa varsin hatt och skydda hårbotten ( som jag för övrigt skållade på Finlandsbåten på midsommar)
Vi sket i att vi skämde ut oss ut i våra hattar och ingen verkade bry sig heller haha det är förbenat skönt mot solen faktiskt. Tror jag ska ha på mig hatten när jag åker till Willys och handlar i morrn ;) Om solen skiner förstårs!
Jaana: " come on make my day" ;)

Vi besökte även saluhallen.
En söt liten kiosk.
På nedre botten såldes mat och grönsaker och på våning två var det matställen och annat krimskrams.
Mycket broderade dukar och kläder, sånt som man inte direkt vill ha.
Vi köpte varsin Babushka åt småfjuttarna.
Jag lade ifrån mig dom på bordet där vi käkade och glömde dom förstårs..sprang i ilfart tillbaka när jag kom på att dom inte var med men dom fanns förstårs inte kvar!!! GRRR
Bara att köpa två nya...!!
Efter saluhallsbesöket tog vi en sightseeingbusstur på två timmar....blev lite skumpigt och jobbigt på slutet fast det var svensktalande guide i hörlurarna och det var kanon.
Vackert som en dröm. Buda till vänster och Pest till höger.
Efter denna dag var vi ganska möra i både kropp och själ, tog en Pizza ( fast inte jag som åt pasta) och gick till sängs ganska tidigt.
Det var alles från nu. Fortsättning följer.
Kedvesem.

Semester.

Blir lite glest mellan inläggen som vanligt!
Håller på och packar inför resan till Ungern i morgon. Det ska bli sjukt skönt att komma iväg !!!
Särskilt efter denna fotbollscup med dito monsterbokning  på hotellet ..
Vi hade 38 frukostgäster igår på 14 rum.....maxat i varenda liten vrå med extrasängar och gäster i alla lägenheter som vi hade lediga.
Kul när det händer lite på byn! Det är ju bra för alla företag.
Jag kommer ihåg när jag jobbade i köket på Grosvadskolan..DÅ var man slut i kroppen vill jag lova!
38 frukostgäster på Alléhotellet är en piece of cake jämfört med typ 1600 matgäster som äter i matsalen på skolan!
Fast då är dom ju många som jobbar och har hjälp av föräldrar osv , medans Sofie och jag sprang som skållade råttor och servade..men vi jobbar på bra!
Eftersom Sofie vikarierar som hotellchef när jag är borta så fick jag lov att gå hem vid lunchtime idag :)
Kanske bäst att jag passar mina ord förresten så hon inte kommer o kräver högre lön som vik chef...
Ähh Sofie " du får ta all dricks denna vecka" jag lovar ;)

Stef var ute med Zorro i skogen och hittade lite kantisar som vi åt här om kvällen till lite grillat :)

Ännu mera god mat och dryck bjöd Nettan på i måndags på juntan:)
Ser gott ut va?? Det var det oxå!

Ska berätta om div tandläkarbesök som jag gjort på sistonde.
Anna o karin kan hoppa över detta kapitel...hehe
Jo. Jag hade som sagt en tandläkartid som jag fick för typ en månad sedan.
Gick dit i tron på att jag skulle på undersökning! När jag kom in frågade tandläkaren " hur är det med tanden?"
Jag. ".......vilken tand menar du då? "
" Den vi ska laga " sa tandläkaren. " jasså ska vi det " sa jag och fattade noll...
Det visade sig att jag lagat en tand i december förra året som bara var provisorisk lagning i.
Det visste jag kanke då men hade förträngt eller glömt det..
Jaha. Innan jag visste ordet av hade jag fått en bedövningsspruta i tandköttet utan att jag ens bett om det ( brukar inte ta bedövning)
Hon lagade alla fall tanden och sa medan jag låg där med metallföremål och bommulstussar i hela gapet att lagningen var väldigt djup men hon skulle försöka att rädda tanden utan att rotbehandla den. Tänkte för mig själv (eftersom jag ej kunde prata) att det kanske vore lika bra att rotbehandla på en gång...
betalade 1690:-sek för eländet och gick hem.
Efter några dagar började det bulta och värka i tanden....det blev värre och värre för varje dag.
Nettan och jag var ute och lunchade och hon tipsade mig att ta två voltaren och en panodil så fort värken kom.
In på the drugstore och handla.
Höll på i någon dag och knaprade tabletter tills det blev ohållbart.
Ringde och fick en akut tid hos FTV!
Pratade med fru tandläkare och sa att det här känns ju inte kul att slänga ut 1690 kr på en tand som du kunde rotfyllt på en gång!
Ja fick mothugg och slängt i ansilktet att så gör man inte!!
Ok du vet väl bäst sa jag men propsade i alla fall på att uppenbarligen så hände ju något med tanden när du borrade upp den eftersom jag inte hade ont av den innan.
Hon borrade upp tanden och konstaterade att den behöver rotbehandlas ändå!
När jag skulle betala och få en ny tid sa receptionisten " Jaha...ville dom inte ha något betalt idag alltså ?"
Ibland lönar det sig att vara lite obstinat ;)
Fast rotbehandlingen kommer att kosta mig 3700 sådär..!!

Nej nu har jag suttit här alldeles för länge! Har inte tid med detta mer.
Avslutar med lite bilder.
Tilda är lite lik Karin på den här bilden :) Sötnöt !
Snok kärlek på flotten.
Drinking rum and cocaa cola lalalalalala

Nu drar vi till Budapest. Vi ska bo i Pest där vi passar bäst ;)
Anna : Farsan hälsar att hans säng är den som är närmast badrumsdörren. Där får inte J sova när vi är borta ;)