Ungern del 1 Budapest

Då har vi kommit hem från en trevlig resa till Ungern.
Budapest är ju som sagt uppdelat mellan Donau. Buda på ena sidan och Pest i andra sidan.
Vi bodde på Mariott hotell på Pestsidan.
Värsta lyxlägenheten för en billig peng.
 
Det var typ två mil från sängen till toan...det lät swick shwack swick swack i ultrarapid när Stef trippade på heltäckningsmattan till toan på morgonen och jag undrade om han var framme nån gång!!
 
Trötta och hungriga efter tåg samt flygresa gick vi ut på första bästa mathak och tog en supergod gulashsoppa och en bärs.
Vi ville ha en limoncello till kaffet men kyparen föreslog en Palinka som  är nån nationaldryck.
Den smakade rävpiss och okolad hembränt !! Äckligaste jag druckit!! Bläk :(
Fast bärsen smakade finfint :)
Senare tog vi en båttur på Donau. Biljetten gällde även nästa dag så vi tog en tur åt andra hållet också.
Jag var förvånad hur vacker stad Budapest är! Överallt vi såg var det så himla fina och gamla byggnader.
De var även smällhett och ganska jobbigt att vistas i en storstad i 35 graders värme så jag lyckades övertala Jaana att vi skulle köpa varsin hatt och skydda hårbotten ( som jag för övrigt skållade på Finlandsbåten på midsommar)
Vi sket i att vi skämde ut oss ut i våra hattar och ingen verkade bry sig heller haha det är förbenat skönt mot solen faktiskt. Tror jag ska ha på mig hatten när jag åker till Willys och handlar i morrn ;) Om solen skiner förstårs!
Jaana: " come on make my day" ;)
 
Vi besökte även saluhallen.
En söt liten kiosk.
På nedre botten såldes mat och grönsaker och på våning två var det matställen och annat krimskrams.
Mycket broderade dukar och kläder, sånt som man inte direkt vill ha.
Vi köpte varsin Babushka åt småfjuttarna.
Jag lade ifrån mig dom på bordet där vi käkade och glömde dom förstårs..sprang i ilfart tillbaka när jag kom på att dom inte var med men dom fanns förstårs inte kvar!!! GRRR
Bara att köpa två nya...!!
Efter saluhallsbesöket tog vi en sightseeingbusstur på två timmar....blev lite skumpigt och jobbigt på slutet fast det var svensktalande guide i hörlurarna och det var kanon.
Vackert som en dröm. Buda till vänster och Pest till höger.
Efter denna dag var vi ganska möra i både kropp och själ, tog en Pizza ( fast inte jag som åt pasta) och gick till sängs ganska tidigt.
Det var alles från nu. Fortsättning följer.
Kedvesem.

Kommentarer
Postat av: Murre

Fantastiskt resume på äventyret. Längtar efter fortsättningen.

2013-07-11 @ 20:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0