Ungern del två.

Idag är det söndag och tråkväder!
En perfekt dag för slappa i soffhörnet med en god bok..men jag måste fortsätta med novellen medan minnet är någolunda färskt.
Efter två dagar i Pest kom hyrbilen och vi for iväg på nya äventyr. Rattade mot Lillafrued och Palota slottshotell.
Det var drygt 20 mil dit i skumpig dålig asfalt.
stannade på ett mathak och tryckte in ännu en Ungersk gulasch i fejan.
Dom kan verkligen det där med gulasch!
 
Vi åkte först genom ångeststaden Milskojc...en typisk grå öststats stad med betonghöghus skitigt och äckligt!
Ett par mil utanför staden blev det mycket annorluda!
Jättefin natur med höga berg och djupa dalar, slottet tornade mystiskt upp sig bakom bergen . Riktigt pampigt
Vi hade ett rum i mitten av tornet höst upp under taket. Utsikten var fenomenal!
På terassen här satt vi på kvällen och åt middag.
Mycket lyxigt för typ 900 sek / natt inkl frukost och kvällsbuffé !!
Dag två i Lillafured tog vi bilen och körde en sneak road upp för berget och ner för berget i fyra mil.
Hittade en liten stad som jag glömt namnet på , kollade läget lite , tog en blaskig soppa och en bärs och åkte tillbaka till slottet.
 Vi hade sett tillräckligt av omgivningarna. Inte så mycket bevänt med denna dag.
Trötta efter bilåka blev det en tidig kväll.
Vi provade badet på slottet innan middagen. det var skithärligt!
Rummet med den röda belysningen var ett sk saltrum. Jag sa till jaana att där inne blev det ju bara stressigt av att sitta o glo..."det är meningen att man ska bli lugn där inne Marie" sa Jaana...aha!!! Inget för Marie Söderberg alias Blixten inte !!!
Dag två tog vi tåget och tuffade iväg en bit mot okänt mål.
 Hållplats Lillafured
 Vi passerade en fiskodlig och jag hann se att det satt folk och åt vid några bord. En tanke började gro direkt i mitt huvud att jag sitter och käkar färsk fisk där  till lunch. Jag drev min vilja igenom och vi tog senare bilen tillbaka dit och mycket riktigt var där en fiskretsurang.
 
Ett mycket bra val visade det sig!
Vi körde senare ner till ångeststaden Milskojc för att hitta ett termalbad men det var alldeles för mycket folk och för varmt så vi åkte tillbaka till slottet och slappade lite.
Jag hade beställt massage på eftermiddan och traskade ner till realaxcenter i tron på att få en aromamassage av en av dom bastanta babusckadamerna där nere.
Knackade på dörren och möttes av en stilig ung man med en halvmeter långa ögonfransar...
Det känndes inte längre läge med en aromamassage utan jag tog en lite vanligare klassisk variant ;)
den unge mannen var mycket pratsam och trevlig och berättade bland annat att han masserat en svensk kvinnlig polis förra veckan. Han sa även att jag hade starka vadmuskler. Tänkte fråga om vi skulle ha vadslagning men hittade inte orden på engelska...
 
Uppe vid tågstationen fanns lite affärer och några vattenhål.
Vi stannade till där en av dagarna och satte oss en stund. Jag sa till Stef att han kunde köpa ett glas vitt vin till mig och kom tillbaka med en hel flaska.... va fasen sa jag, ville ju bara ha ett glas ju!! men hon i kassan fattade inte vad han sa och gav en hel flaska. Den kostade bara 28 kronor så det gjorde inget.
Vi delade den förstårs ;)
 
Det fanns även sådana här vattenkällor med friskt mineralvatten lite var stans med jättegott vatten.
Ja den till vänster var bara en utetoalett vid fiskresturangen
 
Lite fler fina bilder från slottet.
 
Det enda som var lite synd med slottet var att det var för modernt inrett på rummen. Jag hade viljat haft lite mer gammal stil på möbler osv. det blev lite konstigt med tanke på den övriga inredningen som var så läcker och pampig.
 
 
 
Här kommer lite av Mats bilder.
Vilse i pannkakan. En återvändsgränd :O
Tågresenärer kontra turistjävlar hahahaha
 
Jag är en turist. Jag vill ha information. Jag har väntat länge på en känd atraktion!
 
Hahahaha kolla noga i bakrutan!!
 
Tre dagar går fort när man har trevligt.
fortsättning på tredje etappen kommer inom kort  eller vid nästa följande dag med regn :)
Hej från de fyra gladas gäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0