Kambodja del tre.

Vi var på väg till Phnom pen.
En resa med bil på sex timmar på samma väg.
Som tur är blir det inte långtråkig eftersom man bara sitter och gapar över hur det är i detta fattiga land.
Befolkningen här vet väl inte så mycket annat..barnen ser ut att ändå ha kul när dom badar i en en liten balja eller ett oljefat längs vägen.
Här följer bilder jag tog mellan Sianoukwille och Phnom pen.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
På något sätt undrar jag varför man måste ha så mycket skräp liggandes?
Bara för att man är fattig kan man väl elda upp skiten!
Dom värsta skräphögarna är på väg till beachen Otries 2 där alla passerar som ska dit.

Framme vid hotellet satte vi oss på balkongen och tittade ut.
Jättefint hotell precis vid Mekong river.

(null)
Lägg märke till båtarna där ute.
Den bortresta är lastad med sand och den andra tom tillbaka för att lasta om.
Dom låg nästan under vattnet.
Längs en bra bit i parken fanns enkla träningsredskap , det var massor med människor som tränade på dom.
Vore nåt att ha hemma.
(null)

Vi funderade på vad vi skulle hitta på.
Vi ville ju se Killing Fields och beslutade oss för att ta det med en gång eftersom vi endast hade två nätter innan färd tillbaka till Bankock.
Vi tog en tuk tuk och for i väg i den hysteriska trafiken.
En gång har jag lovat mig själv att aldrig på min kofot mer skaulle åka tuk tuk i sådan trafik efter vi åkt i Bankock men men...man glömmer fort.
På något konstigt sätt flyter trafiken på i denna myllrande myrstack, det är helt ofattbart men alla stannar och släpper fram varandra.
Samma när man som gångtrafikant ska gå över gatan kliver man bara rakt ut, håller upp handen och går. Tvekar man blir man påkörd, bara att gå.
Skitäckligt men det funkar.
Såklart händer många olyckor.
I Thailand dör 55 människor om dagen i trafiken, är nog samma siffra i Kambodja.
Inte klokt när man ser en hel familj på fem pers på en moped.
Endast föraren har hjälm, barnen står emellan, mindre barn hänger runt armen på mamman.

(null)

(null)
Det tog drygt en timma innan vi kom fram.
Killing Fields är platsen där Pol Pott mördade sitt eget folk, ca fyra miljoner.
Det var mycket gripande att se alla massgravar och lyssna på historien.
(null)

(null)

(null)

Här syns massgravar och div ben som fortfarande kommer fram under jorden vid regn.
Trädet här fungerade som galge, de som hängdes torterades först.
Hög musik spelades samtidigt för att det inte skulle höras hur de skrek, precis som Hitler gjorde.

(null)

(null)

Inne i templet där alla döskallar ligger uppradade fick vi tända en rökelse innan och lämna en blomma för att hedra offren.

(null)

(null)

(null)

(null)
Det var fullt av huvuden på alla fyra sidor från golv till tak.
Från barn till gamla samt vilka redskap de blivit dödade med allt från bamburör till yxor.
Tror vi fått sett tillräckligt med elände av detta slag för ett tag framöver med tanke på att vi även besökte Auswitch i somras.
Usch vad människan är grym!!

Dagen därpå gick vi ut för att käka frukost.
Tänkte att nu ska jag beställa vad jag vill ha och inte massa kinesmat.
Beställde in yoghurt med frukt samt en ostfralla med kaffe.
Fick in en dubbel sandwich med pomme, en tallrik med honung och frukt toppad med en matsked yoghurt typ samt kaffe med en dl socker i 🤣
Jag sa att jag ville ha svart kaffe, fick in nytt som även det var sockrat.
Fattar inte varför allt ska vara så himla mycket socker i?
I Thailand går inte att hitta osötad yoghurt , det står plain på burken som betyder osötad men den smakar som vaniljyoughurt ändå.

Vi drog iväg till en marknad för att handla lite grejer till kidsen där hemma.
Efter vad vi läst ska allt vara så mycket billigare här än i Thailand, det stämmer inte!
Det enda som är billigare är i så fall ölen som kostar en dollar.
Kanske man jämför med priserna i Phuket och där omkring men där vi är i Rayong är det samma priser.
Vi skulle även köpa med lite kamoptt peppar hem som är känt här.
Det används till nästan all mat och blandas i en lite skål med pressad lime.

(null)

(null)

Jag började känna mig lite bubblig i magen och kände att det bar något på gång som inte var som det skulle.
Efter vi ätit lunch bestående av green curry behövde jag gå hem till hotellet.
Blev sämre och sämre och fick stanna på rummet resten av resan med kräkningar diarré och feber.
Bådade inte gott eftersom dagen därpå skulle vi som sagt flyga tillbaka till Thailand.
Kände mig ändå skaplig dagen därpå och resan gick bra.
Har dock sviter kvar ännu tyvärr, jävla bakterier 👊🏼

(null)
Det var alles från Kambodja.
Ska vi åka tillbaka hit nån gång?
Ja kanske men då vill jag se Ankor wat och då ska jag flyga både dit och hem!


Lite fler bilder 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Efter tre dagar av återhämtning drar vi vidare till Coh Chang imorgon stannar till den 20:e.
Ha det i gråsasket där hemmasve 😉

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0