Skogens skafferi.

Aldrig i mitt 55:åriga liv har jag sett så mycket blåbär i skogen som det är denna sommar!
Något gott har den ju ändå fört med sig 😁 om man nu ska se se något positivt med detta regnande!
Först plockade jag för hand men nu är det blåbörsplockaren som gäller.
Det fullkomligt dignar av blåbär på de små buskarna.

Skörden jag fått ihop hittills.

Sedan kommer kantarellerna.
Är ju inga direkta svampmarker här omkring där vi bor men nu ploppar dom upp överallt.
Kul att plocka men fyyy vad tråkigt det är att rensa svamp 😕

Blåbärssylt.

blåbärspsnnkaka.
Så ja. Nu räcker det med skryt hur duktig jag är😁
Måste ju tänka på Jante oxå hehe
Nästa inlägg kommer handla om när jag kokar lingonsylt, kokar lingondricka och plockar trattkantareller 😂😂😂

Jaha ja!
Nu är man igång o jobbar igen som vanligt.
Jag har nu jobbat fjorton dar i sträck och ska väl jobba typ lika länge till innan jag får en ledig helg 😖
Sen när min nya medarbetare kommer får jag trappa ner lite
Ser man fram emot!!!

Erika och jag var på en loppisfärd för ett par veckor sen.
Vi åkte till Vadstena först och åt en jättegod lunch på ett litet och mysigt ställe.
Det var inrett i olika tidsepoker med dess stilar.
Vi satte oss i den mest svårbedömda delen av restaurangen 
Den lite tunga engelska stilen, lite bröderna  Cartwright.
Vi åt bulgursallad med lammkött 😋
jättegott var det!

Vi hittade ett magasin där de sålde mycket fina antika saker.
Jag köpte den här gulliga docksängen till lekstugan.
När jag kom hem såg jag skriften i sänbottnen.

hittade även några gamla resväskor som fick bli till inredning på hotellet.
ett fika stopp blev det oxå vid slottshotellet.
 Blåbärskaka  med vaniljsylt. Mums 
 Så trevligt vi hade!
Jag var helt hes i halsen när jag kom hem efter prat och skratt.

Vidare har jag sytt en monstersängkappa till Karin med familj.
Dom är trötta på att trängas med barn i sängen så det blev en jättesäng.
Karin har själv gjort gaveln.
Den blev verkligen bra 👍🏽
Lite svårt att se på bilden men gaveln är klädd med skumgummi tyg och klädda knappar.
Småfjuttarna var nyfikna på vad mormor höll på med.

Förra helgen hade vi besök från Karlstad.
Gunnar och Agneta. Ett par vi brukar träffa i Thailand.
Bojje och Wanna var oxå med.


Fredagen bjöd på finfint väder och vi njöt av solnedgången nere vid sjön.
På lördagen var det inte lika kul väder....
Blev till att sitta o trycka i uterummet halva dagen och prata så högt vi kunde med varandra när regnet fullkomligt piskade på altantaket.


Förra veckan tyckte Jaana att hon o jag skulle tänka lite på oss själva så hon bokade in lite maikyr och pedikyr åt oss.
Tur att man har vännner som bromsar upp vardagen ibland 😘
Vi for till Professial Nail på Mirum Galleria.
Mycket skönt och prisvärt!
Det är ett gäng Vietnameser som driver stället.
Kändes precis som i Thailand när vi satt där och blev ompysslade av dessa arbetsmyror som aldrig verkade ta en paus...
Vi fick sätta oss i en skön fåtölj med fötterna i vattenbad samtidigt som fåtöljen gav en skön ryggmassage.



Efter fotrenoveringen fick man en skön peeling på fot och smalben och till sist lite massage.
Jätteskönt.
Efter det dax för lite manikyr .
Allt detta för 450kr!

Som om inte det vore nog 😉tyckte Jaana att vi  skulle ut på en liten utflykt ihop med henne och Mats till Hjortkvarn och äta glass i söndags. 
Bra tänkt Jaana!
Vi tog oss först en tur till den ödsliga byn Björnhammarn 😱😱😱
För er som inte vet så är det en öde by sex km utanför Hjortkvarn där Gryts spik hade sin fabrik och som lades ner typ 2002 tror jag.
Företaget höll sina anställda med bostäder.
Riktigt fina hus en gång i tiden måste det ha varit.
När fabriken sedan lades ned flyttade de anställda bara ut och lämnade kvar det de typ inte ville ta med sig.
Allt står fortfarande kvar som de lämnade.
Förutom det som plundrats...
Vi körde in i byn samtidigt som passande var spelades på radion i bilen: Ghost Town med Adam Lambert 👻💀 ( kollade Spotify BTW )
Så här ser det ut.
Fina tegelvillor. Gardiner kvar i fönstren och en meter högt gräs på tomten.

Även dessa helt öde.

Fönster panel och tegelpannor saknas.
vi gick in i några, usch o fy vad snuskigt!




Det var mycket folk som gick där och tittade faktiskt.
Tycker det är märkligt att det får stå så där och förfalla...
Snart kommer taken att rasa in.
Det var riktigt kusligt att stå där inne och rätt som det var slog en dörr någonstans så man hoppade högt.
En riktig mardröm är det men lite spännande ändå 😉😨

Det var gott med en glass efteråt 😋

Nu ska jag väl försöka att få iväg detta inlägg som jag hållit på med i dagarna tre 😁

Till sist lite mer bilder från allt möjligt.

Nrkp igår med Karin o Tilden.
Vi käkar glass i stora lass.

Sigrid och morfar.

Sen kväll i nya trädgården.
bäderpinnen pekar mest nedåt 😑
storasyster och lillasyster Söderberg 
solnedgång över min köna kö 😊
Hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0