Midsommar.

Nu har vi kommit hem efter en mycket trevlig och avkopplande midsommar i Helsinki =)
Har nu sjunkit ner i soffhörnet med lite taxfreegodis efter en pizza från Babylon.
 
Vi reste med Viking lines Marinella. En gammal dam på 28 år.
Blev lite smått full i skratt när vi öppnade dörren till vår hytt på 7m2...;)
 
Det var vad som fanns kvar när vi bokade resan men vad F..man ska ju inte vara där mer än när man sover.
Det är bara så att varken Stef eller jag gillar att sova i överslafen så man får vara lite uppfinningsrik :)
Jag råkade få toalettdörren i hälsenan när Stef skulle in på muggen på morgonen annars sov jag bra på durken!
Bättre än att sova på ett flygplansgolv som jag även gjort några gånger!!
Vi njöt av sol , värme och Stockholms skärgård i några timmar innan smörgåsbordet
Nå ja..alla utom en som inte gillar solgass...
Skuggplatsen blev mindre ju längre tiden gick hahaha
 
Skarvarna förstör en del öar, det ser spöklikt  öde och otäkt ut!!! :(
 
Vi åt buffé på kvällen. Hade ett fönsterbord ut mot fören med fantastisk utsikt.
Det blev lite "förmidsommarmat" med sill och snaps eftersom vi inte skulle äta sill på midsommaraftonen.
Som vanligt äter man för mycket och får paltkoma....
Stef och jag gick ner till vår lilla koja och sträkte ut magarna skavfötters i kojen en stund efter maten och höll på att somna, jag tittade till på klockan och den var 21.30...tänkte ifall jag skulle klä av mig och sova för natten faktiskt! men så tog jag förnuftet till fånga , väkte  kapten och sa att vi kan inte gå och lägga oss som två pankisar så här tidigt!!! Så vi släpade oss upp på soldäck och tittade på solnedgången samtidigt som vi anlade Mariehamn.
Vi släppte av och på några bilar och gick vidare ut till havs.
Svårt att tro att det nästan blivit midnatt här, fast då hade vi ställt fram uret en timma.
Fantastisk kväll! Tur att vi gick upp igen ;)
Sol och måne uppe samtidigt.
 
Vi sussade sött och vaknade till ännu en dag med Thailandsvärme!!!
Vi hade beställt lite extra lyxfrulle med Champagne i resturangen med fönsterbord och kaffe serverat vid bordet.
Mycket trevligt att slippa trängs med sjuhundrafemtioelva japaner och stökiga barnfamiljer i bufféresturangen.
Ska tillägga att jag varken har något emot någondera men tycker om lugn och ro bara :) och då är det ju kanon att få välja!
Dax att göra Helsingfors!!!
Tänkte att det kunde vara trevligt med en liten spårvagnstur genom stan.
Slängde ut typ 120:-sek för fyra pers. Under en färd på ca två km kom vi på att det vore trevligt med en liten rundtur med båt." Men hamnen är ju här" utbrast Mats och drog i stoppsnöret samtidigt som han såg sina 120:-sek flaxa iväg likt en fiskmås. Jaana och Stef var enade om att det är ju "bara" pengar och jag höll tyst men gick och småflinade för mig själv åt att man aldrig lär sig som turist;)
Nu har vi i alla fall åkt spårvagn i Helsinki och det var en upplevelse i sig!
Vi slöt upp med vårt övriga sällskap och köpte båtbiljetter.
Ritha blev intervjuvad av en radioreporter som undrade lite över vårt val över att fira midsommar.
Det skulle komma med på någon radiokanal kl fem men det missade vi :/
Mycket fina byggnader i staden. Här någon katedral...tror jag...som dom just hade putsat guldet på inför något hundraårsjubileum.
Ärligt talat så lyssnade jag inte så noga..hade ingen lust att vara kulturell den dagen.
Sedan är jag inte så haj på finska heller...terve toola.;)
Vi tog lite lunch vid hamnen i de olika gatuköken och provade en finsk delikatess muikku (googlade lite på stavningen här...)
En slags liten löja som steks hårt och äts med huvud och ben..smakade sådär enligt mitt tycke. Som stekt strömming typ.
Vi strosade lite i stan och fönstershoppade lite i Marimekko och Stockmans i likhet med NK i stockholm.
Det är fint i Helsingfors tycker jag!
Jag kunde inte motstå dessa två små ponchos till mina småtjejer. Vi hade inga kontanter att betala med så vi gick typ runt halva stan för att hitta en bankomat. När vi kom tillbaka till hamnen höll dom flesta marknadstånden på att stänga och jag var skitnervös att som hade klappat igen ståndet med ponchosarna...vi hann fram precis i tid och när jag skulle batala så såg vi att man kunde betala med visakort......:/:/:/ hahaha men vi fick se mycket av stan ändå :)
Är dom inte för söta??
 
När vi kom tillbaka till fartyget hade dom lövat på akterdäck och hissat finska flaggan.
Jaana blev sentimeltal och sjöng finska nationalsången under flaggan.
Maamme
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isiet
 
Hehehehe det där var lite skämt förstårs men det fattar ni väl?
Det var så skönt där vi satt i lätt bris och tog en öl och märkte inte hur stark solen var såklart...
 
Kokta och röda likt kräftor fortsatte vi vår resa med en trerätters middag  och efter det lite karaoke samt trubadur och lite dans på det.
Bilder på detta får ni se i fantasin med all respekt till dom som inte vill vara med på bild när dom festar loss!
Vi gick till sängs kl 01.00 finsk tid. Ganska så skötsamt :)
Imorse blev det frukost ihop med Japaner och ungar osv och det var helt ok!
Man kan ju inte ligga på topp jämt.
Hoppas att ni haft en trevlig helg. Det har vi definitivt haft!
Glad midsommar.
Majsan
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0