Nueva Estocolmo.

Glada i hågen och påpälsade for vi iväg till köldhålet Stockholm med tåget 08.30.
Klev ut på gatan utanför centralen och hoppade in i en taxi till hotell söder.
Taxichauffören hade lite problem att skriva in Tjärhovsgatan i gps.en.
Han sa till vår kassör Jeanette " snälla do kan do trucka in bokstjäverna? do vet jag: jefla invandrare" hahaha
Han var från Kroatien. Trevlig prick !
Vi checkade in vårt luggage på det lilla hotellet som var i storlek med Allèhotellet. Lite medvetet val från min sida.
Det är alltid intressant att kolla in liknande hotell för man får alltid lite nya tips.
Små rum men sköna sängar och det är ju huvudsaken för man ska ju ändå bara sova där!
Vi drog nedåt gatorna på Söder och poppade in i små butiker.
Jag var sugen på att köpa en hatt..men Berta tyckte det var tantigt och man måste ju lyssna på vad sin lillasyster säger så det fick vara ;)
Nettan tyckte att vi var den förlorade generationen som inte riktigt vågade vara oss själva.
Vi går hellre utan mössa och fryser än att bli ful i en mössa...
Jag är ändå lite sugen på en hatt..tycker det är snyggt!! Det är ju en sak att gå omkring i huvudstaden och vara chick fast jag skulle inte känna mig helt bekväm i att gå omkring på ICA Hårstorp och handla i hatt eller gå på promenad med Zorka i hatt.
Karin skrattade ut mig en gång när vi var på Rhodos.
Jag hade lånat hennes vita solhatt och stod i fruktkön på beachen.Karin satt och kollade efter mig sen såg hon en liten människa med vitt huvud sticka upp och det  var jag!
Hon skarttade hela resan åt senariet och gör det fortfarande når vi pratar om det. Inte bra för en mammas självförtroende när det gäller att köpa hatt!!! ;);)
Nog om detta!
Dax för lunch. Vi slank in och åt mycket god bakad potatis med skagenröra på ett typiskt Sockholmsinneställe Fåtöljen.
Den smakade himmelskt. Berta och Nettan åt kyckling spett.
Efter maten drog vi oss ner mot gamla stan i jakt på ett systembolag.....vi hade tänkt oss lite vin på rummet innan kvällen.
Kallt som F
Vår GPSoperatör Jeanette lokaliserade ett bolag i närheten. Vi gick gate upp o gate ner som vana Norrköpingsbor vi är. Näst intill varje fall.
GPS.en visade att vi var på  rätt gata men där fanns inget bolag..vi frågade oss fram och det skulle vara ett på den gatan vi befann oss på.
Efter att ha gått gatan fram och tillbaka två ggr gick vi in på ett hotell och frågade för sista gången.
"Ja" sa portieren  " det fanns ett fram till 1:e januari".....!!!!
Vi blev helt enkelt snuvade på vinet eftersom det var för långt till nästa och klockan var snart 13.00.
Vi drog oss ner mot Stureplan och hittade till slut ett vattenhål.
Min fotar var två bedövade klumpar och kändes dubbelt så stora när vi kom in och jag tvingades värma dom på bordsljuslyktan.
Vinet rann ner som sammet i strupen=)
Klockan sa att det var dax att dra sig mot smilely fish spa.
GPS-Jeanette guidade oss vidare i storstadsljungeln ;)
Väl framme fick vi vår belöning för idogt traskande genom Stockholns stad.
Killikill :)) Det var jätteskönt faktiskt. Inte alls obehagligt.
Det killades lite när dom simmade upp mellan tårna underifrån.
Vi satt så där i 40 min fiskarna var lika mycket på som under fötterna och även en bit upp på smalbenen.
Med våra små lena bebisfötter halkade vi oss runt i skorna tillbaka den långa färden mot Söder.
Några vattenhålstopp blev det innan vi var "hemma".
Dax att svira om till Koh Phangan.
En kopp kaffepå det. SuddBerta:)
I väntan på bord.
 
 Äntligen.
Tom Yam goong
Gott så man blev religiös!!
Vi åt mer än vad vi klarade av...!!!
Lite interiör på den mysiga restaurangen.
Fotografen var lite ostadig på handen men här är en bild på toaletten.
Precis som i Thailand!
Vi öppnade upp efterrättsmagen som Nettan säger ;)
Bananpannkaka och banana split.
Kosta sig???? Kosta tyyysing och mer än det! Fast värt varenda krona!!
Men vad gjorde väl det? Firman betalte ju:)
Med magarna i sju hörn rullade vi tillbaka till hotellet nöjda med dagen!
Till er som inte varit på Koh phangan och tycker om Thaimat vill jag bara säga: ÅK DIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu har dom även öppnat en restaurang på Östermalm och en i Uppsala.
Jag har googlat på dom och det ser lika mysigt ut som på den på Skånegatan!
 
Dag två.
Efter en låååång hotellfrukost tog vi en taxi till centralen och lämnade in vårt bagage i en förvaringsbox.
Begav oss tillbaka till gamla stan. Det var en solig och kall förmiddag.
Vi shoppade tills vi droppade,
Efter lite elvakaffe drog vi vidare till innerstan.
Avslutningsvis käkade vi lunch på fel ställe!!!
Vi gick in på en galleria och åt på ett lunchhak.
Eva och Helena tog fisksoppa och Nettan o jag pasta carbonara.
När  jag fick in tallriken kom en lite halvskum doft upp i näsan...det var ganska torrt och inte särskilt varmt.
Jag sa till och fick ta lite extra sås men det var fortfarande inte gott.
Nettan åt knappt nåt av sin mat.
Efteråt blir man arg på sig själv att man inte kräver ny mat när man är missnöjd men det är lätt att vara efterklok!
Jag fick i alla fall sota för mitt misstag att jag åt av den halvt surnade pastasåsen och blev riktigt dålig i magen när jag kom hem:(
Inte förrän idag på em mår jag bättre! Min lediga dag o allt!!!
I det stora hela har vi haft en helmysig helg, synd bara att vi inte sprang på KG ;) men man kan ju inte få allt här i världen.
SuddBerta igen väntar på tåget.
Hej då från lasermannen.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken tur att det var suddiga bilder för jag ser ju inte klok ut! Men vi hade det helmysigt!!

2013-01-15 @ 17:51:02
Postat av: Nettan

När jag läser den reserapporten inser jag hur vansinnigt trevligt vi har när vi reser tillsammans!!! "Kassörern" kan dessutom meddela att firman slantade iväg niotusentrehundrasjuttiosex svenska kronor.. Bara att börja spara igen så det snart blir en ny utflykt!

2013-01-15 @ 19:29:14
Postat av: Helena

Vad tråkigt att du blev dålig Marie men tur att du blev det hemma ändå. Vi har ju alltid väldans trevligt när vi är på vift o det är ju inga större problem att sätta sprätt på pengarna.

2013-01-16 @ 16:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0