Bebisbestyr,mässa och medeltiden.

jah!!  Då kör vi på igen då.
Detta är lite av det jag varit upptagen med på sistonde.
Sytt två fluffiga lapptäcken till två små bebisar att ligga på golvet på.
Inhandlat påslakan och örngott till bebiskorgen samt sytt täcke och kudde till.
Köpt tyg och sytt nytt till korgen fast det kanske jag redan lagt ut...
Pust..tur att jag inte behöver göra två av dessa med...
 
Förra fredagen for Stef o jag till Borgård till en fårbonde och köpte  dessa fårskinn till bebisarna och några till oss själva.
Ja..det fanns visst en till som gillade skinnen:)
 
 
Han bodde på vägen till Valstorp där vi hade vår stuga mellan 70- 80-talet.
För er som inte vet så var det så här: Mamma och pappa hyrde stugan  ihop med min kompis Bosses föräldrar 
Bosse o jag var 13 resp 14 år och körde enpetare i hagen och på grusvägarna. Vi var säkert livsfarliga haha
Efter ett antal år sade dom upp hyreskontraktet men ödet ville annat.  När Stef och jag skulle köpa tomt och bygga en egen stuga  så ringde mamma till Magneborn i Gärtorp som ägde stugan.och frågade efter tomter och då undrade han ifall vi inte ville hyra Valstorp igen för den hade just blivit ledig igen..
Det ville vi inte och köpte en tomt i Grensholmen istället men mamma och pappa hyrde Valstorp för andra gången. Denna gång ihop med Märta och Ove.
När huset i Falla blev till salu ville mamma hellre köpa det.  Vi sålde stugan i Grensholmen (jag trivdes aldrig där)
Denna gång tog Stef jag Eva o Ärtan över stället och hyrde tills det skulle ut på försäljning.
Då köpte vi stugan vid Bleken istället.
Oj oj det blev en lång historia!
Det var en rolig tid i livet, mycket roligt har man haft där!!
 
Vi var ju tvugna att fortsätta dit och kolla läget, det var ju hundra år sedan vi lämnade stället.
Det kändes lite vemodigt när vi svängde in på grusvägen.
Jag tog några bilder i smyg och hoppas att inte dom nya ägarna misstycker ifall dom skulle råka se detta...
Dom har verkligen jobbar på bra!


Eller hur ni som varit där och minns. En helt ny utbyggnad på huset samt en gäststuga på baksidan.

Huset nerifrån backen sett.
Där har man gått många många gånger.
Jag satt och funderade på hur det sett ut ifall vi hade köpt huset och haft det kvar..med tanke på vad vi hunnit gjort här i Bleken under dessa år.
Hur som helst så var det kul att se och att dom bevarat det gamla huset.
I hagen mitt emot hade dom kaniner och någta Islandshästar som gick och betade.
Valstorp. Ett minne för livet =)
 
Nu då.
Vi gör ett hopp till mitten av förra veckan.
Denna syn är inte vanlig.
Pudlarna alltså ;)
Berta hade ingen hundvakt så Zorro fick hälsa på hos Anna den kvällen.
Jag hade junta förstårs:)
Inte den bästa bild jag tagit på gänget..men dessvärre den enda denna kväll;)
Det var trevligt som vanligt.
Jag har infört en ny tradition på juntan att dom som kör ska få alkoholfritt vin! det blir mycket trevligare då. För alla! Ett nödvändigt ont eftersom alla spridit ut sig och flyttat hit och dit;);)
 
i lördags var det dax för mässa.
vi hade en monter och ställde ut för Allè hotell.
 
Bergslagsblomster var oxå där:)
 
Willy på bygglov spelade och sjöng.
Karin fick förresten en kram av Willy hihi
Hela dagen stod vi där tills det var dax att dra hem och svira om till medeltidskvinna ;)
Vi var bjudna till Kusin Eva och hennes man Uffe i Sörping.
Så här ser dom ut. Visst är dom fina?
Vi började med lite snittar med tillhörande dryck.
Det var valfritt att klä ut sig..Vi fick på berta en kul hatt varjefall;)
Uffes bror med fru var oxå där.
Här ett glatt gäng medeltidare!

På väg ner på stan för att gå på resturang. En mycket trevlig kväll =)
Dagen efter gick vi ner på stan igen för att kolla in marknadstånden.
det var mycket fina hantverk.


Jag hade inte en aning om vilket intresse det finns för medeltiden..hur mycket som helst med grejer att köpa.
skinn, vadmalskläder, växtfärgade garner, smide, svärd osv osv.
 
Nu får det vara nog för denna gång måste reda av kallopsen.
Hörs hej.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena B

Vad fina ni var i medeltdskläder :-). Men fy vilken hemsk bild Marie, jag ser ju inte klok ut. Undrade först vad det var för gammal tant som var med på bilden :-)

2012-09-11 @ 20:22:26
Postat av: Nettan

Jättefina medeltidskläder! Var fick du tag på dem?

2012-09-11 @ 20:50:13
Postat av: elin

Hahahaha!!!! Vad snygga ni var, speciellt Stef!! Hahahaha!!! :)

2012-09-11 @ 21:38:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0