Ebbes dop.

Idag har vi varit i Gårdeby för att döpa Elin och Staffans son Ebbe.
Det var den sötasta lilla kyrka jag sett, skulle nästan vara värt att bli religiös ifall jag bodde i Gårdeby...
Den är lika gammal som St Maria alltså från 1100-talet.






Här kommer dom intågande under en låt av Ronja Rövardotter.
Det var så rörande  och gulligt att jag fick gråten i halsen.



Sedan fick dom sätta sig ner.
En bra idé istället för att man ska stå still och hålla barnet som blir väldigt tungt efter ett tag.
Jag är själv gudmor till Lina så jag vet...
Gudmor till Ebbe var Lizzie, Elins barndomskamrat. Hon hade skrivit en jättefin dikt till Ebbe som hon läste upp.
Prästen ville inte att vi skulle ta kort med blixt under cermonin så det blev inga för min del eftersom jag helt enkelt inte vet hur man stänger av blixten på min nya kamera....;)




Kusin Svea var nyfiken och ville komma fram.
Han var så duktig och nöjd "Ebbe lille".
Han verkade inte bry sig om "spektaklet" och somnade istället;)
Prästen frågade ifall det fanns några barn som vill komma upp och hjälpa till att fylla i vatten i dopfunten.
En enda lite kille vågade sig upp.
Ebbes kusin Elias. Jag kunde som sagt inte ta någon bild men han var så duktig,modig och jättestolt när han hällde upp vattnet.
Tog även lite bilder på församlingen.




Stolta föräldrar!

Efteråt bjöds det på förtäring i hembygdsgården utanför kyrkan.
Även det ett jättefint ställe.



Mormor Eva stog för matlagning och Farmor Pia för efterrätt.
Vi fick fläskfilè potatis och kall sås
Cheescake , bullar och glass til efterrätt.
Himmelsk gott alltihopa!!!!!

Arvid är lite förtjust i Svea och lekte hela tiden med henne:)



Broder Per och Marika.


Morfar Per-Åke mormobbo och mormoster;)




Till sist blev det presentöppning men huvudpersonen brydde sig inte om detta heller utan sov lugnt vidare

Proppmätta och nöjda tackade vi för oss, jag sprang på syster i kapphallen som såg lite halvsvettig men nöjd ut.
Jag berömde hennes goda fläskfilè och hon tog genast ner mig på jorden och sa lite halvnöjt Ja du Marie...nästa gång är det din tur att arrangera dop hahahahaha"
Jaa..det gör jag ju så gärna!!!
Än en gång tack så mycket!
Hoppas vi får komma tillbaka till Gårdeby kyrka igen. På bröllop kanske....;)
Trevlig fortsättning på helgen!

Kommentarer
Postat av: Nettan

Håller med dig Marie, fantastiskt gullig liten kyrka! Finns säkert en och annan liknande i vårt avlånga land som man inte har en aning om.. Man skulle nog börja bilsemestra i Sverige..

2012-05-12 @ 20:45:59
Postat av: elin

Jag postade ett inlägg här direkt när du lade ut det, men det försvann!! Konstigt!! Tack för att ni kom och förgyllde vår dag!! Det var riktigt trevligt!! Och TACK för alla fina presenter!! Ebbe har världens coolaste mormoster!! :) Puss!

2012-05-15 @ 08:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0