Del 4

Med risk för att tjata ut er ska jag nu runda av det sista av resan
Sista destinationen.
Jamaica.






Lite synd var att efter ett och ett havt dygn till havs hade vi endast fyra timmar på oss iland innan vi skulle gå tillbaka till Fort Lourdeldale.
Det blev beachen även denna gång.
Vi kände samma sak alla att Jamaijca var ett härligt ställe!!!
Människorna hade en skön och ledig stil, alla var glada och garvade åt allt.
Deras måtto var "Here in Jamaica we dont have problems..only situations"


Precis så här som man tänkt sig Jamaica!! :)
Sköna lirare med stickade mössor-


Servitörerna levererade mat och dryck på huvudet:))



Jaana och jag blev erbjudna varsin Rompunch av en kvinna från beachbaren.
Ännu en drink som drog upp i huvudet...men gott var det.


I väntan på lite krubb på det.


Vi noterade att det fanns en flygplats lite längre bort där American airlines landade....bra! Då kan man flyga direkt hit nästa gång!!!!Vilket det med all säkerhet kommer att bli:)


Vi åkte tillbaka till båten med en rolig chaufför, han var gift med en Norska.
När Stefan knäppte med fingrarna till Bob Marleys Buffalo Soldiers asgarvade han och sa " Yeeeaa maan you like this stuff!!!!!" och sen drog han på gärnet på stereon och vinkade glatt åt hans kollegor i andra taxibilar.
Diggandes och glada i hågen fördes vi i flygande fart till fartyget.

Jamaica!! JAA RÅÅ !!!!!

Nu hade vi ännu ett och ett halvt dygn på M/S Poesia.

Vi satte oss på "ballen" en stund och tog ett par bärs och smälte dagen.
Stefan drog på en nysning som inte var av denna värd..
En Amerikan några våningar upp utbrast " Holy Shit!! does that man have any nose left???
Någon annan ropade "nose overboard" hhahaha

På kvällen var det ännu en galamiddag.
efter maten släckte dom ner i resturangen och alla kypare och kockar gick in ett tåg runt alla bord och visade upp sig med musik till, det var maffigt när kyparna gick med ett fat men glass o four som brann.
Vi skulle vifta med servetterna till.

Uppklädda till tänderna! Ser ut som jag tappat  näsan men det hade jag inte!!
Det var ju Stefan som gjorde och inte jag....




Det var svårt att få några bra bilder på detta.
Vill poängtera att det var endast två gånger man behövde klä upp sig till middagen på kvällen.
Det var på galamiddagarna, men man kunde även då välja buffèn om om man inte kände för ala càrte.


En given drink efter maten:)

Sista dagen ombord blev det slapp och sol på deckderdeen.




Det blev en tidig kväll, dax att packa och ställa in sig på nästa äventyr. Florida och Miami..


Tidig morgon Fort Lourdeldale.

Vi åkte till flygplatsen och hämtade vår hyrbil.
Stannade på Diners och käkade hot dog.


....hmmm tre ggr så stor som hemma i Sverige!
Jag beställde en hamburgare.
Servitören frågade mig " How do you like your hamburger mam"?
Jag tittade lite frågande på Mats som är lite "resvärldsvan" och han sa " Här kan du få även en blodig hamburgare om du vill!"
Ok.." medium reare" sa jag.  " Yes mam" sa servitören.
Godaste hamburgaren jag har ätit varjefall och då är jag inte så överförtjust i hamburgare.
Dom hade roliga skyltar där inne, som denna tex.


Vi checkade i på hotellet.


Liksom Hot dogs, muffins osv så är även sängarna stora i USA..
Jag sov som en prinsessa på ärten tre nätter i denna ursköna säng:)))



Lite förnödenheter skulle inhandlas!


Även här hade vi underbar utsikt över havet.
Efter allt flygande och båtåkande gungade det fortfarande i mitt huvud och jag undrade ibland vart jag var...
Kändes som om jag forfarande var kvar på båten när jag satt här på balkongen!

Vi tänkte gå ut och ta en matbit på kvällen.
Vi gick ut från hotellet längs vägen men det var bara hotell och hotell...inget mathak så långt ögat kunde se...
Vi stog där och såg dumma ut ett tag och undrade vad vad F.. vi skulle göra!!
Inte en enda cab i sikte heller.
Vi hittade en Mac donalds..eftersom vi hade ätit hamburgare på dagen var vi inte sugna på MC!
Vi satt där lite uppivna och tänkte helt krasst gå in till en affär och köpa med nåt till hotellrummet att äta..
jag gjorde ett sista tappert försök och gick in till Donken och frågade om dom kunde beställa en cab till oss.
"Whats your name mam" sa killen bakom disken.
"My name i Soderbörg" sa jag han glodde lite misstänksamt på mig och sa "Ok mam" och sen gick han och ringde.
Vi satt en halvtimma och väntade men ingen taxi kom...
Vi gick till affären och köpte med oss mat hem!
Jag tordes inte gå förbi där nån mer gång, trodde att det fortfarande stog en taxi där och väntade på mrs Soderbörg... och att Florida Cups skulle komma och ta mig!!
Att man aldrig lär sig att ta reda på saker o ting innan man går ut o tror att man ska kunna hitta??

Dag två
Vi tog Jeepen och drog ner på stan.

Stef körde.


Vi tänkte ta en tur med en båt ut på floden och titta på miljondollar bostäderna.
Strosade runt lite i omgivningarna i väntan på att båten
skulle gå







Osv osv...så här låg dom på rad  de rikas"sommsrstugor"....
Vi så en enda person som var hemma, ute på tomten varjefall.
Guiden berättade att för ett tag sedan köpte en familj en av största villorna här men dom tyckte tomten var för liten, och när grannen sålde sitt hus bredvid köpte dom den och rev huset för att bygga en tennisbana bla åt sina barn..Då finns det kapital i firman!!!!

Vi åkte vidare mot hamnen.


Här ligger Allure of the seas världens största kryssningsfartyg som tar 4500 passagerare.
Vårt fartyg tog 2500.
Det är ett systerfartyg till Oasis of the seas som är näst störst.


Här ligger Steven Spielbergs lyxyakt Seven seas värd 200 miljoner dollar.
Man kunde hyra den för 1000000 dollar i veckan.( 1 miljon sek om dagen noga räknat)
Vi hade ju bara två dagar kvar på resan så vi struntade i det;)

Vi hade fått nog av skrytobjekt så vi drog vidare mot Miami beach.


Durun duru dun dun dun Dun dundu run dun dun dun...
Kommer ni ihåg låten???
Jag syftar förstårs på Miami Vice
Förhoppning om att få se Don Johnsson var noll men det var kul att få se gatan där han åkte och jagade bovar:)



Det kostade 140 kr i tim att parkera bilen så vi stannade inte så länge




Vi gick på Chilis och Stefan käkade en Ribeye på 3,5 hg


En liten klick mash potato till..


Miami beach


Tillbaka till hotellet sista dagen på semestern.
Vi gjorde reklam för Finspångs slott :)


Beachen Fort lourderdale.

Avslutningsvis kommer här några Före och Efter bilder.





Vens fötter det föreställer får ni själva gissa!
Kan avslöja att dom inte är mina varjefall:)

Hugga min bugga vad glad jag är att vara klar med denna novell!!!
Nu kanske ni förstår att vi var trötta en vecka efter att vi kommit hem!
Hoppas att jag kunnat ge lite inspiration av min berättelse och att ni åker på kryssning någon gång.
Det var förbannat kul men ingen latman semester precis!!

Hej då från denna glada resenär:D


CHEERS:)





Kommentarer
Postat av: Nettan

Jättebra reseskildring! Tack

2012-02-07 @ 15:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0