Slottsvandring mm.

Sitter här med ett glas rött, det är lördageftermiddag.
Vi har varit på guidad visning på slottet i Finspång idag Jag Mamma Eva o Ärtan.
Tänk att man skulle hinna bli nästan 51 innan man fick sig en rundvandring i slottet, i och för sig har jag varit där när Stefan fick klockan men inte fått höra historien.
Tycker det är så himla synd att inte slottet kan vara öppet för allmänheten och ha guidade turer på sommaren som alla andra slott har, tänk vad turister det skulle dra hit eftersom Finspång faktiskt har en mycket intressant historia att berätta.
Men det finns tydligen mycket matreal arkiverat till ett framtida museum fick vi veta, som dom tänkt öppna när IUC har byggt nere vid stationsområdet.
IUC har tydligen inhyrt sig på slottet och när dom flyttar så skulle siemens kunna använda sig av dessa lokeler till ett museum på slottet.
Låter spännande.



Efteråt var det fika på mässen och sen skulle bruksmuseumet vara öppet.
Vi traskade dit men när vi kom in skulle dom stänga.... konstiigt tycket vi eftersom det var massor med folk kvar på slottet som fortfarande gick på visning.

Denna vecka har sprungit iväg liksom alla andra veckor, tycker som sagt att jag inte gör något men lika f..är alla dagar i veckan uppbokade.
Har hunnit varit på Junta denna gång hos Nettan, vi kör fortfarande på 80-tals tema eftersom vi firar 20 i år.
Det bjöds på exotisk köttgryta och yoghurt med färska bär och rostade havregryn till efterätt.
Det var mycket gott, får se vad jag ska hitta på när det blir min tur.....blir INTE flygande Jakob allafall för det tycker jag är skitäckligt :(( allt mat som ska ätas med ris skall severas med ris försig annars blir det som gröt när såsen blandar sig med riset UUääähhh
Men det var ju lite exotiskt när man började använda frukt i maten på den tiden.
Har ett recept med kyckling och persikor som brukar gå hem, den rätten gjorde vi när vi gick på matlagningskurs på 80-talet.
Det var Jag Susann och mamma bland annat.
Krister Pettersson var kock och ledare och det var nägot av den roligaste kursen jag gått på.
Vi var ca fyra lag som lagade fest mat i hemkunskaps köket på Grosvadskolan sen åt vi av maten och hade himla roligt tillsammans.
På den tiden tyckte man att det inte var riktigt klokt att äta vitlök mitt på vardagen men det gjorde vi och man fick alltid gliringar för det på jobbet dagen efter.
Hmmm kanske har något annat recept från den kursen jag får leta fram då eftersom mina juntavänner läser min blogg hihi.


 

Flygande Jakob. kolla vad vidrigt det ser ut!!!!!

Denna vecka liksom förra veckan lagas det smalmat i detta hus....försöker bli av med lite extra sommarkilon;)
Har kommit på mig själv att jag hellre svälter än motionerar...tragiskt men sant!
Den förb...träningscykeln ståt fortfarande och hånglor på mig varje dag. Ett riktigt dåligt impulsköp.....
Ska börja med långprommisar om ca två veckor när vi flyttat hem igen.
 
Karin o jag var i stan igår och shoppade loss vi hittade fina presenter till Anna som fyller år snart, på hemvägen ville jag reka lite i Kneipen eftersom jag ska dit på måndag och hälsa på en kompis som bor där.
Vi skulle hitta Odensgatan och det gjorde vi utan problem...men när vi skulle vidare hemmåt så satt vi och babblade i bilen och plötsligt var vi ända ute vid Himmelstadlundshallarna.
Vart ska vi åt för håll undrade Karin som gasade vilt i rondellen:))) Däråt skrek jag och pekade.... det blev ju fel såklart och rätt som det var styrde vi kosan mot Linköping.
Äh va fan sa jag vi kan lika gärna åka över Skärblacka hem då. och då kom vi på att vi lika gärna kunde göra ett stopp på Klinga gård där dom säljer antika möbler med tillbehör, vi  köpte inget men var nära att göra det för att göra den påträngande försäljerskan till viljes.
Vad jobbigt det är med folk springer efter en och vill truga på sina aterialjer, då vill man ju knappt åka dit igen,
Ett sist stopp blev det i Vånga på www.ateljeprastgården.se värt ett besök om man har tur stt komma när det är öppet.
Vi har försökt ett antal gånger men haft otur o komma när det var stängt.
Hon heter Ann och är keramiker och har så himla mycket fint riktigt Chabby stil.
Karin o jag hittade en perfekt present till Anna. kommer att sitta som smäcket i hennes nya hem:)))
Om ni vill åka dit så har hon öppet nu vissa helger fram till jul.

Det börjar klia lite i mina målarfingrar så smått, har lite objekt som jag ska ta tag i (så fort uterummet är klart).
Sen blir det att åka på lite auktioner framöver ihop med Jörgen kul att han och jag delar det intresset.
Anna med såklart ( är väl bäst att nämna så man inte får på moppo)

Nehe, nu blir det mat. Bokstavligen talat: Citron och enbärsmarinerad fläskstek med potatisgratäng.
Recept från viktväktarkokboken.
Till det rött vin och en stor påse godis till kvällen hihih

Ha det i höstmörkret-
Tack o hej levertjohej.




Kommentarer
Postat av: Nettan

Japp.. vi läser! blir spännande att se vad det blir för mat framöver men först ska vi ju till Helena och smörja kråset.. :)

2010-10-16 @ 17:55:13
Postat av: Helena

Japp, o hos mig tror jag ni vet vad ni får. Eva har ju redan bestämt vad jag ska bjuda på =D

2010-10-16 @ 19:52:30
Postat av: Eva

Jamen, jag har ju aldrig ätit flygande Jacob... hoppas på Bengts specialte´ hos Erika då

2010-10-17 @ 13:00:43
Postat av: Erika

ja just det Bengan var det ja;)

2010-10-17 @ 22:48:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0